Maatwerk in het onderwijs. Veel scholen worstelen daarmee en vooral met de consequenties voor het rooster. Samen met onze opdrachtgever “de GSR” heeft onze consultant Ella Heerdink de ervaringen onderzocht. Lees het in haar nieuwste blog.
Iedere leerling is uniek, gebruikt een eigen manier van leren en heeft persoonlijke uitdagingen en belemmeringen. Daarom is maatwerk in het onderwijs de afgelopen 15 jaar steeds belangrijker geworden. Een verrijking of niet? Onze consultant Ella Heerdink kreeg de opdracht om de ervaringen bij één van onze opdrachtgevers te onderzoeken en te vertalen naar het onderwijs van 2023-2024. Zijn ze op de goede weg? Je kunt het lezen in Ella haar blog.
Voor onze opdrachtgever de GSR in Rotterdam kreeg ik de opdracht om de uitgevoerde evaluatie van het flexonderwijs van april 2022 als basis te nemen voor het onderwijs vanaf schooljaar 2023-2024. Daarbij de bestaande scenario’s onder de loep te nemen welke waren geformuleerd door de klankbordgroep en de roostermaker. De bedoeling is om gesignaleerde knelpunten op te lossen zodat de onderwijsambities van de school (beter) kunnen worden gerealiseerd. Belangrijk criterium hierbij: de scenario’s moeten ook inzichtelijk maken wat de consequenties zijn voor de benodigde formatie en het taakbeleid.
Tot zover de opdracht. Taai? Misschien wel, maar ik had echt zin om mijn tanden erin te zetten!
Het helpt dat veel opdrachtgevers van Supportwijs het flexonderwijs inmiddels al hebben ingevoerd en in mijn rol als consultant heb ik veel ervaring opgedaan met deze flexibilisering en de consequenties voor het rooster. Een mooie basis voor mijn onderzoek.
De verbinding zoeken met medewerkers van de GSR was noodzakelijk maar ook heel prettig om mijn onderzoek te kunnen doen. Daardoor heb ik samen met de klankbordgroep en de roostermaker mooie stappen kunnen zetten.
Bij de GSR wordt er al een aantal jaren gewerkt met flexonderwijs en uit de evaluatie blijkt dat er in ieder geval voldoende draagvlak voor is. Dat is goed nieuws en ook een mooie aanleiding om te onderzoeken hoe het anders en beter kan. Er is aan de ene kant een vaste basis van kernlessen die door alle leerlingen gevolgd worden en aan de andere kant ruimte voor extra ondersteuning dan wel verrijking. Klinkt heel mooi, maar past dit allemaal wel in een rooster?
Ik ben gestart met het doorspitten van de uitkomsten van het evaluatieonderzoek. De organisatie heeft 3 scenario’s geschetst met elk een verschillende lesduur:
• lessen van 50 minuten
• lessen van 60 minuten
• 40/80 minuten rooster
Deze scenario’s heb ik onder de loep genomen en gekeken wat de positieve en negatieve effecten zijn op de flexibiliteit van het rooster. Ik heb ze in detail uitgewerkt en aanbevelingen gedaan.
Ik was erg blij dat ik vanuit Supportwijs de opdracht kreeg voor deze klus. Vanuit mijn rol als roostermaker heb ik goed kunnen kijken naar de organisatie en naar de consequenties voor de invoering van een flexrooster. Een objectieve blik op het rooster, het stellen van de juiste vragen en de samenwerking met de klankbordgroep en vooral met de roostermaker; dit alles heeft ervoor gezorgd dat de school met een uitgebreid advies een weloverwogen keuze kan maken en deze kan voorleggen aan de MR. Ze zijn hiermee klaar voor de toekomst van hun flexibilisering van het onderwijs gecombineerd met een passende roosteroplossing.
Heeft jouw school vragen over de invoering van een flexrooster? Dat kan ik me goed voorstellen. Mocht je vragen hebben of ook een onderzoek willen starten, neem dan gerust contact met ons op.
“Afgelopen dagen heb ik veel complimenten gekregen voor het werk dat tot nu gedaan is in de revisie flexonderwijs. Een groot deel daarvan komt jou ook toe, dat zal je goed doen!” -Dirk-Jan Groenendijk, de GSR-
Ben je benieuwd naar dit onderzoek? Deze casus is één van onze onderwerpen tijdens de Roosterpleinbijeenkomst op 20 maart a.s. Klik hier voor meer informatie.
Liever telefonisch contact? Laat hieronder je gegevens achter en we bellen je binnen één werkdag terug.
"*" geeft vereiste velden aan